Vår på balkongen

För mig är penséer på balkongen ett lika stort "vårmåste" som vitsippor i skogen

Så idag var jag och botaniserade bland utbudet på torget i Mariestad och fick med mig ett par stycken hem att plantera i mina balkonglådor!




Då var det bara att sätta igång!





Denna sorten var min absoluta favorit bland de som fanns på torget!
Jag tycker mer om de småblommiga penséerna så det blev bara sådana.




Denna skönhet kom inte långt efter!




Planterat och klart! Det blev lila/vita och ljusblå penséer i den ena balkonglådan och den andra sortens lila/vita och helvita i den andra! Om några veckor kommer balkonglådorna att vara fulla till bredden av vackra blommor.

Några tips vid plantering
  • Se till att jorden är genomfuktad när du planterar den. Lättaste sättet är att doppa krukan i en hink med vatten så att jorden kommer under vattenytan - när det slutar bubbla är jorden genomfuktad.
  • Ta bort all grön och mossanlupen jord. Det bildas ofta mossa och alger på det översta jordlagret, detta är inget farligt eller skadligt men ha som regel att ta bort det innan plantering.
  • Plantera alltid så pass djupt att plantans egen jordklump täcks av jorden i det nya planteringskärlet. Detta gör att risken för att plantan torkar ut innan den har hunnit etablerar sig minskar markant.
  • Vattna alltid efter plantering. Även om det är vår och inte särskilt soligt så är den vårsol som tittar fram väldigt stark och det är även torrt i luften vilket gör att plantorna torkar ut snabbt.
  • Titta till dina planteringar lite då och då, rensa bort överblommade blommor - detta förlänger blomningen -  och vattna om det behövs - känn på jorden!
Ha en trevlig och vårig lördag!

Puss på er!




Kommentarer
Postat av: Margareta

Samma favoriter som mamma! Redan planerat och klart i Skåne!



Kram

Mamma

2010-04-11 @ 13:53:53
URL: http://homeofeternity.blogg.se/hannaspyssel
Postat av: Emhi

vad duktig du är! Jag dödar alla blommor så det är inte lönt att jag köper några.. trist men sanning :)

2010-04-12 @ 19:58:26
URL: http://lchfashion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0