Fredagen den 13..

..en otursdag?

Om man får tro de skrockfulla och vidskepliga så är fredagen den 13 en riktig otursdag, kanske bäst att stanna i sängen idag?

Är du en vidskeplig person bör du idag definitvit undvika att

  • krossa speglar
  • gå på A-brunnar
  • lägga dia nycklar på bordet
  • gå under stegar
  • för att nämna några saker i alla fall!


    Men var kommer då alla dessa vidskepliga myter ifrån?

    Att lägga sina nycklar på bordet var förr något som prostituerade gjorde för att visa att de var tillgängliga.
    Att det innebär otur att krossa en spegel kan jag tänka kommer från att en spegel förr var något väldigt dyrbart och få människor förunnat att ha. Myten uppkom kanske som en uppmaning för att man skulle vara extra rädd om dem.
    Att gå under stegar känns faktiskt dumt! Jag är inte vidskeplig och att jag tror inte att jag skulle förföljas av otur om jag promenderade under en stege. But hey - risken för att du får något i huvudet när du promenerar under en sådan känns procentuellt större än om du skulle gå på andra sidan stegen.
    Att gå på A-brunnar ger otur är ett ganska nytt påhitt. A-brunner står för till exempel Avbruten Kärlek och Anorexia, för att nämna några av de mindre vulgära.


    Jag har aldrig varit en vidskeplig människa och jag kommer nog aldrig att bli det heller!

    Puss på er!


    Kommentarer
    Postat av: Fundera grönt

    En lyckodag!

    2010-08-13 @ 10:41:56
    URL: http://funderagront.blogspot.com/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0