Kanelbullar

Som alla andra så älskar jag en ljummen kanelbulle med ett stort glas mjölk. Så idag fick vi ett ryck att baka kanelbullar. Vanligtvis brukar jag följa receptet som står på baksidan av vetemjölspaketet. Men på bokrean förra året köpte jag en väldigt trevlig bakbok  - Tillfällen att njuta en liten smula, Therese Wikström - en alladels fantastiskt trevlig bok med allt från tårtor, till saft, till lussekatter och såklart kanelbullar. Så idag följde jag ett recept från den boken.








Bulldeg till ca 35 stora kanelbullar
1 l mjölk
250 g rumsvarmt smör
5  ägg
250 g socker
ca 30 dl vetemjöl
50 g jäst för söta degar


Värm mjölken tills den är fingervarm, 37 grader C
Smula jästen i en bunke, slå över mjölken och rör tills jästen löser sig
Tillsätt socker, ägg, smör och mjöl. Jag tycker om att ha kardemumma i degen så jag tillsatte 2 tsk nymald kardemumma.
Arbeta degen i någre minuter för hand, låt sen jäsa till dubbelstorlek, det tar ca 45 minuter.

Nu till fyllningen - mitt måttå i livet är "För mycket av det goda kan vara alldeles underbart" Så jag använder både kardemumma, kanel och vanlijsocker i fyllningen.

Till min fyllning behöver du
400 g smör
4 msk kanel
4 msk nymald kardemumma
4 msk vaniljsocker

1 ägg pensling och strösocker eller pärlsocker till garneing


När degen är färdig jäst knådar du den ett par gånger på mjölat bakbord, delar den i två och kavlar ut degen till en stor, rektangulär platta
Jag bryr mig aldrig om att vispa ihop fyllningen utan brer smöret på den kavlade degen och strör på kryddorna, beräkna halva mängden av fyllningen till varje deghalva.
Rulla ihop degen och nyp ihop den innan du delar den, lättast med hjälp av en degskrapa, avgör själv hur tjocka bullar du vill ha och anpassa därefter
Lägg i bullformar eller direkt på bakplåtspapper
Låt jäsa i 30 min, sätt ugnen på 200 grader
Pensla bullarna med ägg och strö på valfri garner, grädda i mitten av ugnen i 7-10 min


Puss på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0