Boktips för stickfantaster



På vägen till Skåne i torsdags läste jag ut boken
Livets aviga och räta av Kate Jacobs

Efter att ha läst en hel del böcker om död, svält, fängelse och kvinnovåld på sistone så behövde jag något mer uppiggande , den här boken hade precis vad jag sökte!

På baksidan går att läsa

"En varm och sympatisk roman om kvinnlig vänskap och livet."Alla som kommer hit måste sticka. Men alla behöver inte använda garn ..."

Varje fredag träffas kvinnorna i garnaffären Walker & Daughter. En vana, en trygghet och ett andningshål. De är alla olika - här finns Anita som mist sin man, Peri som lämnat juridikstudierna för att designa väskor, förlagsredaktören KC som letar nytt jobb, Lucy som pliktskyldigt stickar en herrtröja utan att veta vem hon ska ge den till ... Och så Georgia, ensamstående mamma till tonårsdottern Dakota och den drivande kvinnan bakom garnaffären i de flotta kvarteren på Manhattan. Kate Jacobs skriver humoristiskt och bär på en brinnande passion för stickning! Varje kapitel har en rubrik som för tankarna till stickor, garn och nystan. Som läsare får du en längtan att själv börja sticka!"

Om man tidigare har läst böcker av författaren Marian Keys så känner man genast igen sig i språkbruket och sättet att förmedla historien med många parallella berättelser som tillslut flätas samman.
Den är lätt att ta till sig och svår att lägga ifrån sig. För mig som själv stickar mycket var det ett problem - boken gjorde mig hela tiden sugen på att sticka, men när jag stickade ville jag istället fortsätta läsa boken.

Man fastnar från första stund och man vill hela tiden komma framåt för att få veta vad som händer alla karaktärerna i boken. Den är varm, hjärtlig och underhållande.

En svaghet boken har är det något abrubta slutet - helt plötsligt händer allt på en gång och sen är den bara slut. Som läsare känner man sig lite ensam och övergiven när boken är slut, men samtidigt känner man en längtan efter mer.

Som tur är så finns det mer - Livets aviga och räta var journalisten Kate Jacobs första bok, men nu finns också Comfort food, Knit two och Knit the season att läsa, men än så länge bara på engelska.

Alla Kate Jacobs böcker finns på adlibris

Puss på er!




Kommentarer
Postat av: Margareta

Min kära dotter, är det så att du tagit boken med dig hem till Mariestad? Jag letar som en galning här hemma, men kan inte hitta den. Har hunnit läsa till besöekt i Skottland...



Kram

Mamma

2010-05-03 @ 17:06:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0