Det här med ljudböcker

Vissa förstår inte grejen, andra älskar dem.

Jag själv tillhör den senare kategorin, jag menar - vad vore livet utan ljudböcker!

Jag har alltid älskat att läsa och höra historier, mamma läst högt och berättade folksägner när vi var små och jag har sen jag kunde läsa tyckt om att göra det.

Men jag känner att tiden inte riktigt räcker till för att läsa alla de böcker man vill läsa, för det finns så mycket annat man vill göra också. Som att sticka och spinna. Därför utnämner jag härmed ljudboken till den bäst uppfinningen näst efter fåret (får = ull, spinna, garn, sticka).

Det första jag gör på morgonen är att sätta på en ljudbok, under arbetsdagen lyssnar jag på ljudbok - en av fördelarna med att jobba ensam utan krav på hörseluppmärksamhet -, när jag kommer hem sätter jag på en ljudbok och det sista jag gör innan jag lägger mig är att stänga av den.

Som ni förstår går det åt väldigt mycket ljudböcker. För att tillfredsställa mitt behov lånar jag fysiksa ljudböcker på biblioteket, lånar mp3er på biblan att lyssna på iPhonen, samt streamar från elib.se



Här är dagens lånade skörd, allt från Stephen King till Ildelfonso Falcones, en salig blandning med andra ord.

Jag är dessutom inte bara en sån som gillar ljudböcker, jag är också en sån som gillar att läsa/lyssna om böcker.
Som Katedralen vid Havet av Ildelfonso Falcones, den har jag redan läst. Men gillade den och lyssnar gärna på den. När det gäller till omläsning och omlyssning av extrema fall hittar vi Harry Potter och Eragon-serien på topplistan. HP böckerna har jag läst om dem minst 3 gånger och lyssnat på dem kanske 5-6 gånger, och det är ingen överdrift. Samma sak gäller Eragon, men jag har nog bara läst böckerna en gång och sen lyssnat på dem 3-4 gånger. Just med serier så blir det ofta bara bättre när man läser om dem. Man upptäcker detaljer i ettan som ger förklaringar till varför saker händer i trean. Kalla mig gärna crazy, men omläsning är grejen!

Nu ska jag sticka färdigt min Rivendell och blocka den, ska bara välja vilken ljudbok jag ska lyssna på när jag gör det först..


Kommentarer
Postat av: Emmy

Jag håller helt med dig! Ljudböcker måste vara det bästa som hänt den spinnande och stickande människan :) Och det är klart att man ska läsa/lyssna om bra böcker. Äntligen någon som förstår mig :) Jag har nog också lyssnat på Harry Potter minst tio gånger.

2011-08-05 @ 17:26:17
URL: http://yllet.blogspot.com
Postat av: Miastickar

Här är en till! Lånar cd-böcker och mp3er på bibla som jag först bokar över nätet så att jag har böcker jag vill höra! Ja, vad vore livet utan talböcker? Tror jag ska börja lyssna om en del som du gör!

2011-08-06 @ 15:07:45
URL: http://www.miastickar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0