Grönsakskörd och färginspiration

Igår skördade jag årets första gurka i växthuset, en ståtligt lång Soyo Long, en gurka med karaktär! Den har mycket lite kärnhus och blir därför inte blöt i sallader, den är mycket krispigare än "vanlig" gurka och mycket smakrik. Den har tydliga åsar och små vassa knottror som man bara kan borsta bort med handen innan man ska äta den. Det blir långa, ganska smala och mycket fina gurkor!

Sen till min glädje fanns det även lite brytärt att skörda på lotten, riktigt söta och goda var de! Tillsammans med gurkan, lite kalamata oliver, mynta och färsk lök fick de bli en smaskig taboulé med couscous!

Mina fuschior blommar så fint på balkongen och inspirerar till att färga garn eller ull i ljusrosa, vitt och lila. Får väl köpa lite vit ull när jag spunnit upp den jag har..Har fått råull från två håll nu också som ska tas om hand om så det är mycket att göra!

Är fortfarande rejält förkyld med gick ändå till jobbet i morse. Gick hem vid lunch, Stina var orolig för mig och tyckte att jag såg blek ut. Hon hade nog rätt i att det inte var någon bra idé att jobba idag...




Kommentarer
Postat av: Sofia

Du förresten! På tal om blommor och färgning, jag har en bok om växtfärgning som jag inte har öppnat sen jag köpte den på Kyrkornas och jag misstänker att jag inte kommer läsa den heller, är det något som du är intresserad av?

2011-06-14 @ 21:21:32
URL: http://fiaelise.blogg.se/
Postat av: Sofia

Äh, jag köpte den för typ 20 kronor så du kan få den :P

2011-06-15 @ 12:45:56
URL: http://fiaelise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0