Anna Hissar - Charlotte Sinding






Aud Charlotte Ho Sook Sinding
föddes i Korea och adopterades till Norge. Hon utbildade sig till smyckekonstnär på HDK, Göteborg i Sverige och utexaminerades 2001.

Charlotte var min lärare under mitt år på smyckekonst linjen på Hällefors Folkhögskola, hon var en fantastisk lärare och mentor och jag kom även att betrakta henne som en vän.

När Charlotte var gravid våren 2009 upptäcktes tumörer på hennes lever. Efter att hennes son fötts, en månad för tidigt hade tumörerna spridit sig till lungorna. De gav Charlotte 3 månader att leva, hon gick bort den 20 september 2009.

Nu pågår en minnesutställning  i Charlottes ära med hennes verk på Platina i Stockholm.
Utställning går att besöka mellan den 21 januari och den 13 februari.

Vill ni veta mer om Charlotte eller utställningen så kika här!

På bilden ovan är Charlotte tillsammans med vår andra lärare Ann, på vår avslutningsfrukost nere vid sjön. Det är så jag alltid kommer att minnas henne, leende, men bestämd:)

Här nedan kan ni se några av Charlottes verk!




Charlotte jobbade mycket med silikon - bl.a. är frukterna i detta smycket gjorde av det och fågeln och blommorna i det andra smycket gjorda av det


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Tack för din kommentar och tack för tipset!!!

Ska absolut testa att ändra kontrasterna mer!!!

Mysig blogg du har!

Pernilla

2010-01-26 @ 22:34:22
URL: http://smulanpernilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0