Pelargonpyssel


Idag, efter jobbet, har jag ägnat mig åt det jag tycker är allra roligast - ta hand om mina växter!

Det var en del frösådder från i våras som behövde krukas in, sticklingar som behövde beskäras, curryört, flikbladig lavendel och alla mina myntor behövde också en omgång med sekatören!

Imorgon ska jag plantera min pelargoner som börjar bli på tok för stora för sin krukor!

Mina pelargoner är ett par riktiga skönheter, jag har tagit alla som sticklingar, mer eller mindre ärligt...det sägs ju att man ska stjäla sticklingar, inte be om lov.

Många tycker att pelargoner är en tantblomma, det tyckte jag också innan. Men pelargoner finns i så många varianter, som ni ser på bilderna här nedan är en del så vitt skilda i sitt utseende att man inte ens kan tro att det är samma sorts blomma.
Pelargoner är dessutom jättelätta att ta sticklingar på!
Ser du en snygg perlargon så knipsa av ett toppskott som inte ha blomanlag, tryck ner det i en kruka med såjord, sätt en plastpåse över, dys och vattna vid behov och om några veckor kommer du ha en liten pelargonplanta!



Jag tror att detta är någon slags fjärilspelargon, stickling ärligt stulen från Läckö Slott



Det här är en 'Apple Blossom' pelargon, stickling från skolan, en av mina favoriter!



Sticklingen till den här perlagonen är ärligen stulen på Lunds Botaniska Trädgård!


Puss på er!




Kommentarer
Postat av: Inger Blomkvist

Vilken härlig sida! fick min undran besvarad om fjärilspelargon. MVH Inger Blomkvist

2011-06-09 @ 17:33:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0