Surdegsbröd

Sedan nästan 3 år tillbaka bakar jag allt mitt bröd själv och sedan maj i förra året bakar jag helst surdegsbröd.
Surdegsbröd är nyttigare än bröd bakat på konventionell jäst, har ett lägre GI och smakar bättre.

Det är inte så krångligt att baka surdegsbröd - det som kan vara lite trixigt är att starta surdegen. Själva bakandet är enkelt. Många drar sig för att baka surdegsbröd för att det tar lång tid - egentligen tar inte bakandet längre tid än vad det gör att baka med jäst. Att röra ihop en deg, att knåda den och forma brödet tar lika lång tid, men det är mycket längre vänte tid på själva jäsningsprocessen.

Jag tar fram min surdegsgrund två dagar innan jag vill att mitt bröd ska vara färdigt. Jag matar den, med rågmjöl och vatten och låter den stå över natten. Dag två gör jag surdegen, den får stå över natten och tredje dagen blandar man i övriga råvaror.



Surdegsbröd bakat i brödform, men linfrön, solroskärnor och vetekross.

När man bakar surdegsbröd kan det vara lättast att följa brödrecept för just surdegsbröd. Men jag tycker att det brukar gå lika bra att byta ut en del av jästen i andra recept. Ska det vara t.ex. 50 gram jäst enligt receptet, så tar jag istället 25 gram jäst och 1 deciliter surdegsgrund.



Ett av mina favoritbröd - kalljäst bondbröd - som jag bakade i morse.
Detta brödet bakar jag på hälften surdegsgrund och hälften jäst och det får stå och jäsa i kylskåpet över natten.

Vill du baka det utan surdeg behöver du

- 50 gram jäst
- 1 msk salt
- 1 msk honung
- 5 dl kallt vatten
- 12 dl vetemjöl alternatvit 6 dl vetemjöl och 6 deciliter rågmjöl
- ev. linfrön, solroskärnor, pumpafrön m.m

- på kvällen
Blanda jäst, salt, vatten och honung, rör tills jästen har löst sig.
Tillsätt mjöl och blanda väl
Stjälp upp degen på mjölat bakbord, knåda igenom degen väl.
Smörj en ny bunke invändigt med olja och lägg den knådade degen i bunken. Degen smörjs också med olja
Sätt platsfolie över bunken och ställ in i kylskåpet över natten.

- på morgonen kommande dag
Ta ut degen, knåda den inte. Utan forma till en avlång limpa eller två mindre runda brödkakor.
Strö över rågmjöl, täck med en bakhandduk och låt jäsa ytterligare 30 min
Sätt på ugnen på 250 grader i god tid och sätt in bröder ganska långt ner.
Grädda i 20 minuter, stäng av ugnen och låt brödet stå kvar 15 min till.
Ta ut, slå en bakhandduk runt och låt svalna på ugnsgaller eller en träskärbräda.

mmm, mummigt:)

Puss på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0