Av eget garn

För första gången stickar jag nu med mitt egna, sländspunna garn. Det är ett tvåtrådigt garn med en tråd handfärgad shetlandsull och en tråd handfärgat silke.

Silket var lite svårt innan man kom på hur man skulle jobba med det - det är lättast att dela topsbandet många gånger så att man får riktigt tunna "remsor" att sedan dra ut. Är remsan för tjock är det svårt att få den jämn när man drar ut fibrerna och det är lätt att dra för hårt så att remsan går av.

Silket är nästan helt stumt som spunnet vilket också påverkar det tvåtrådiga resultatet till att bli mer stumt än om jag bara hade använt ull.

Av garnet kommer det bli ett par halvvantar, improviserat mönster med improviserade flätor. Jag borde kanske anteckna mina mönster, men jag är inte så bra på hur man gör en stickbeskrivning. Jag får kanske öva på det här för jag blev riktigt nöjd med dessa.



Bättre bild kommer när paret är färdigstickat!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0