Silkesssnuttar

Under färghelgen i maj färgade jag lika olika silkessnuttar. Mest tussah men även mullbärssilke. Jag har inte riktigt vetat vad jag ska göra med dessa snuttar eftersom de är just snuttar. De har väldigt olika färger och skulle inte ge ett vackert garn om de spanns tillsammans.

Men så efter att ha läst Mias blogg såg jag att hon spinner kortare silkessnuttar och använder för att till exempel ge en sjal det lilla extra genom att göra avmaskningen med en silkestråd istället för garnet som resten av sjalen är stickad av.
Det ser verkligen fint ut och det ger mig nytta för mina snuttar!

Ikväll spann jag alla tussahsnuttarna, mullbärssilket tar jag kanske imorgon om jag hinner. Jag försöker verkligen minimera ullstashen nu under Touren (så att jag kan köpa jättemycket ull sen och färga)..
När man går i trädgården under jobbet varje dag hittar man inspiration till färgteman över allt, ska nog köpa mig lite fler färger också när julilönen kommer!

Uppifrån och ner har vi
  • Pearlpear
  • Blueberry Fluff (färgad med i samma färgskala som alpackan)
  • Bluerust





Kommentarer
Postat av: Garntrollet

Vad fint! Det var länge sedan jag spann silke, vad jag minns att det "dammade" lite, fibrerna flög runt i luften.



Rivendell är lätt och det är tydliga diagram. Inga konstiga saker, bara räta, aviga, omslag, höger- och vänster-ihoptagningar och rät i bakre maskbågen (så att maskan vrids). Om jag minns rätt, jag har inte stickat på den på ett par dagar... men det var inget krångligt. Jag tror att den skulle bli fin i ditt handspunna garn!

2011-07-13 @ 00:18:45
URL: http://www.garntrollet.se/blog
Postat av: TheKnittingSeaman

Fint! Jag har också massa snuttgarner överallt. Någon dag kanske jag hittar ett lämpligt projekt till dem. Tills dess får de ligga och mogna.

2011-07-13 @ 11:42:44
URL: http://theknittingseaman.blogspot.com
Postat av: miastickar

Du spinner så mycke fint du!

2011-07-13 @ 16:33:48
URL: http://www.miastickar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0