Flätsockar och trebenthet

Nu är sockalongens andra par sockar färdigstickade för min del! Ett par flätsockar som bekant.

Jag gillade att sticka dem just för utmaningen och för att lära sig bli bättre på flätor. Första flätrepetitionen omfattade två upprepningar med efter det gick det som en dans.
Jag upplevde dem som ganska snabbstickade , trots det inveclade mönstret, eftersom en flätrepetition gav 1/4 strumpa. Mönstret var ganska lätt att följa, på vissa punkter, som när man skulle börja på hälen, kunde det varit tydligare. Men med hjälp från Elin, så klarnade även det.
Det var en ny sorts häl med förstärking - inte för att jag någonsin fått hål på baksidan hälen utan alltid på undersidan, men den var trevlig att sticka. Enligt mönstret skulle tån sys ihop, vilket är något jag inte gillar, så jag stickade ihop den som som jag brukar göra med vanliga sockar, men enligt mönstrets variant på hoptagning.

Jag tycker att de blev kalasfina MEN de rynkar sig mycket vid, umm, säger man lästen (?) = där ben blir fot på framsidan vilket gör att mönstret försviner. Bäst syns mönstret en bit fram på foten och på baksidan av skaftet.

Jag tycker ändå att sockarna var värda att stickas och eftersom de gett upphov till en del djupa suckar och suktande blickar vid uppvisandet av dem så kanske jag får sticka några fler par..

Med mamma och pappa på besök i helgen så passade jag på att få sockFOTograferingshjälp. Då mamma tyckte att det var en utmärkt idé att även pappas fötter skulle ha en fot med i spelet...

Här hittar ni mönstret!



Som ni kan se har jag misslyckats lite fram vid tårna och stickat ett varv längre i repetitionen på bildens högra socka. Men man är ju bara människa.. Mina fötter ser dessutom ganska stora ut eftersom jag står i en märkligt lutande ställning för att motverka ben-möter-fot-vecket, så att ni ska kunna ser mönstret bättre.

Men om n tycker jag ser ut att ha stora fötter ska ni spana in denna..



..tadaaa, tror ni inte min pappas 48:or hade klätt i ett par flätsockar också? Här kan ni se det irriterande vecket!

Jaja, sockarna värmer en frusen och sommarförkylds trädgårdsmästares fötter när jag traskar runt i lägenheten. (Det går ganska snabbt att traska runt i en lägenhet på 31 kvm, men ändå..)


Kommentarer
Postat av: eddy

å vad fina de blev. jag har fortfarande inte kommit längre än sist... tänkta ta med mig dem till mexico.... försöker få klart min väst här innan men även det ser mörkt ut eftersom jag jobbar så mycket... kram på dig

2011-06-19 @ 00:35:50
URL: http://blogg.passagen.se/eddysblogg
Postat av: MiA

Kalasfina sockor! Blir lite sugen på att sticka ett par jag också :)



Visst kan jag fixa lite mer Vildrosor. Vill du ha merino, bfl eller shetland? 100kr per 100gr.



2011-06-19 @ 11:25:37
URL: http://minspiration.blogspot.com
Postat av: mia

SÅ fina sockor. Jag tycker om flätor men det är ett tålamodsprov. Tack för hjälpen med mina frögroddar, gjorde som du sa så nu kryssar jag fingrarna :)

2011-06-19 @ 11:25:54
URL: http://mialivet.blogspot.com/
Postat av: MiA

200gr bfl färgade. Den ena blev nog väldigt lik min, med en del vitt i som ljusar upp färgerna. Den andra är mer genomfärgad. Fortfarande kokheta så jag måste vänta tills jag kan skölja dem. Blir nog ikväll. Postar bilder sen så du kan se om de är som du vill ha dem :)

2011-06-19 @ 15:13:19
URL: http://minspiration.blogspot.com
Postat av: miastickar

Så fina, jag gillar såna flätmänster! Har stickat bla fingervantar och långa halvvantar med dylikt mönster!

2011-06-19 @ 17:36:40
URL: http://www.miastickar.blogspot.com
Postat av: Disa

Otroligt fina!! Vad duktig du är. =)

2011-06-19 @ 20:02:07
URL: http://disashantverk.blogspot.com/
Postat av: Manduzana stickar

Fantastiska sockar!

2011-07-06 @ 21:44:36
URL: http://manduzanastickar.blogspot.com
Postat av: Smsa Låna

Jag tycker att du har en riktigt nice blogg! Har du lust så slå även ett öga på min :).

2011-07-19 @ 06:42:35
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0