Colour Queens färgkurs @ Lena

Lördagen och söndagen ägnades åt färgkurs hos Lena i Billdal. Sex stycken ivriga tanter, både av den unga och den lite äldre sorten, satte tänder i allt var färg och ull hette. Ivrigt påhejade av Els, Dineke och Annuska, våra färggurus från Nederländerna. Vi färgade med Ashford-färger och Landscape-färger på BFL, tussah silke, mullbärssilke, caps, "skräp" silke, Humbug, silkeblandad BFL, sockgarner och annat som man ville prova. Jag färgade även alpacka, Lena färgade sina maskinstickade sjalar som blev löjligt läckra!

Det är roligt att färga, och att man kan göra det i så många steg. Man kan färga okardad ull, topsband, garn och färdigstickade saker. Därimellan kan allting hända. Mia provade tillexempel Lenas kardmaskin och kardade merino som hon sedan la till lite av silket hon färgat i. Att färga ull kontra garn ger helt olika resultat. Kanske gillar man inte det färgade topsbandet men det spunna resultatet blir något helt fantastiskt. För att sedan genomgå ännu en metamorfos när det stickas. Vita hålstickade halsdukar kan bli något väldigt extraordinärt med lite strött färgpulver och sedan en omgång i ångaren.

Det var en väldigt rolig och färgglad helg! Jag är rädd att jag börjat tycka att spinna är ännu roligare än att sticka och nu när jag har så fantastiskt vackra topsband och kardflor vill jag ju bara spinna och spinna och spinna och spinna.. ja, ni fattar. Spinnfeber helt enkelt!

Ett stort tack till Lena för att vi fick vara och kladda hos dig, stora tack till Dineke, Els och Annuska som hjälpt och visat och till alla i The Color Queens. Kul att träffa och lära känna er alla!

Här kommer några fler härliga bilder från helgen. Jag ska fota mina egna alster lite nogrannare senare innan jag börjar spinna av dem!




















Vi ses snart igen!

PS. Verkar som att vi eventuellt lyckats komma över ett 102 kvm stort boende med trädgård, tjohoo..




Kommentarer
Postat av: The Knitting Seaman

Shit vad många fina bilder! Har en rätt kul bild på dig i bilen med mina rockar också... :P



Vi får se till att göra om det där någon gång.

2011-05-02 @ 22:06:51
URL: http://theknittingseaman.blogspot.com
Postat av: MiA

Underbara bilder! Det var en sjukt rolig helg - kanske kan vi göra om kalaset hos dej sen då ;)



Tjingeling!

2011-05-02 @ 22:14:27
URL: http://minspiration.blogspot.com
Postat av: eddy

haha, nä jag lovar att inte fuska =) men jag stickade ju tre grejjer av de där blåa garnet jag fick på grötö precis så det gills väl tänkte jag.. det hamnade ju i min stash av misstag=)



å vilka fina bilder... du ska bara veta hur avis jag är! vad var det för färger du köpte förresten??? kramkram

2011-05-03 @ 13:30:42
URL: http://blogg.passagen.se/eddysblogg
Postat av: Anna

2011-05-03 @ 15:10:01
URL: http://annashantverk.blogspot.com
Postat av: Anna

Hej



Denna gången testar vi att skriva också. Jag har en kollega som ska hyra ut sin lägenhet i minst ett år, är detta intressant för er?



maila mig på [email protected]

2011-05-03 @ 15:11:21
URL: http://annashantverk.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0