Handfärgade fibrer

Här kommer resten från färgningshelgen, jag kan inte vänta innan jag får bussa spinnarocken på alltihopa!



Silke
Från vänster till höger - två flätor tussahsilke i mjuka gröna toner med inslag av turkos (som skvätte..) ocg gult, en fläta tussahsilke i rosa-lila, ganska dova toner, en fläta tussahsilke i brunrött och blått - tog färgerna Elin blandat, två flätor mullbärs silke i olika pastellfärger - tog färgrester från alla, en hög skräp - det som blir över vid silke produktion, färgade med allas färger, en hög silkekokonger färgat i orange, blått och något onämnbart, en silkecap i blått, rosa, turkost och lila.



Ull
Från vänster till höger, två flätor BFL - strödde grönt färgpulver i olika nyanser på flätorna, med Landscapefärgerna är det inte att rekommendera eftersom de har vinägerkristaller i pulvret som inte löser sig, en fläta BFL+silke pulverfärgad i olika turkosa nyanser, en fläta Humbug fägad i lila, rosa och tukost, två flätor alpacka färgat med rosa, lila och turkost.

Några slutsater - alpacka tar inte alls åt sig färg lika bra som ull, alpackan har ju mer håraktig päls än fåren. Ni kan ju jämföra det rosa på alpackan med det rosa på humbugen, STOR skillnad i intensitet. Silke tar åt sig färg bäst av alla! När jag kramade ur dem när de legat i ångaren kom det klart vatten ur silken och färgat vatten av olika instensitet ur de andra.
Det kan vara spännande att färga ull och silkeblandningar eftersom de tar åt sig färgerna olika, man får då färgskiftning i ullen.



Sen använde jag Annuskas Ashford kardmasking för att karda lite av finullen Elin gett mig. Efter ett par varm i maskinen la jag på silke och lät det gå några gånger i genom för att silket verkligen skulle fördela sig jämnt. Ligger silket i för tjocka och stora sjok vill det inte riktigt gifta sig med den andra ullen vid spinningen. Jag hoppas att det här ska bli ett bra resultat och att någon tycker att jag behöver ha en kardmaskin i födelsedagspresent..


Kommentarer
Postat av: Viffla

Åhhh vad fint! Helt fantastiska färger, jag blir sjukt inspirerad!

2011-05-04 @ 21:33:07
URL: http://viffla.blogspot.com/
Postat av: Agneta

Kul att du tittade in hos mig, tack för det! På så sätt hamnade jag har bland alla ljuvliga garner, det ser så kul ut att färga garn, jag ligger i startgroparna, men har inte rikitgt kommit dit ännu.....men vem vet, med tillräckligt mycket inspiration så kanske jag kommer till skott en dag!

Agneta kram

2011-05-05 @ 10:57:27
URL: http://´www.snackskalsdalen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0