Morning dew

Awoken at 7 am by the morning sun shining in through my ceiling window I decided to go out in the nursery to catch some morning dew, with my camera.

The spring is very early here, Paeonias already in bloom, the trees starting to show some green, 20 degrees warm in the day. I'm hoping it slows down a little so that I get time to fully enjoy the spring before it's over.

There's a myth that says that the philosophers stone (you know the one that gives eternal life) is to be found as a morningdew droplet on and Alchemilla, might have to start looking..


Helleborus


Pulsatilla


Alchemilla


Paronia veitchii


Helleborus



Kommentarer
Postat av: Sofia

MMMMMM! :D

2012-03-24 @ 11:14:24
URL: http://fiaelise.blogg.se/
Postat av: Sofia

Åh, men tack! :D



Det är Tamron 90mm f2,8 macro (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7601) som jag använder. Riktigt bra grejer för en billig peng. Igår hittade jag ju ett vred som alltid alltid alltid stått på Limit, men som av någon konstig anledning hade vridit sig till Full och herrejäklar vad nära man kommer! Så nu känns det lite som om jag har ett helt nytt objektiv tack vare det ;)

2012-03-24 @ 13:55:41
URL: http://fiaelise.blogg.se/
Postat av: eddy

hej sötan. ja, det har varit rätt busy! har sett ditt mail men vill sitta ner och ta mig tid att svar, inte bara stressa igenom det. imorgon är jag ledig. lovar att skicka ett lååååångt mail då. skönt att höra att du hard et bra iaf. saknar dig!!!!

2012-03-24 @ 22:21:25
Postat av: Sofia

Ja jäklar! Jag hade för mig att den låg på typ 1500 spänn, men det var nog ett annat objektiv jag tänkte på. Men jag tror att jag betalade knappt 3000 kronor för mitt och har jag inte fel så har det kommit en nyare variant som tydligen är lite dyrare. Min köpte jag i alla fall på scandinavianphoto.com, inte billigast i stan direkt, men himla snabba. Kollar man runt lite så kan det nog finnas till ett bättre pris någon annanstans. Annars ligger Sigmas macroobjektiv lite billigare (testa att söka på nikon macro så får du upp olika alternativ)

Och om du vill komma ännu billigare undan utan att köpa nytt objektiv, testa mellanringar (http://kaffebrus.com/kenko-af-mellanringsats-122036mm-1110.html) de sätts mellan objektivet och kameran, vilket gör att du kan förkorta avståndet mellan kameran och saken du fotograferar :)

2012-03-25 @ 01:34:48
URL: http://fiaelise.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag är inte superduperduktig men som jag tänker så är brännvidden hur "långt" objektivet är. (Frågar man en riktig fotograf så skulle väl de skratta ihjäl sig åt min beskrivning, men ändå ;))

Ett objektiv heter alltid en siffra som kan vara allt från 10 till 300 (kanske 700 tillochmed) och jag brukar tänka att det är hur nära man kan komma saker. På ditt objektiv står det troligtvis 18-55 eller 18-70 och du när du har som mest utzoomat så står är du på 18 och som mest inzoomat på 55 (eller 70) Det kan du se i en liten ruta eller på en ring på ovansidan av objektivet. Vill du ha med mycket på din bild, människor, byggnader, hela miljöer så ska du ha en låg brännvidd (alltså 18, 30, 50) vill du fotografera små fåglar från ett fågeltorn så behöver du längre brännvidd (typ 300) annars blir fåglarna bara små prickar i bilden.

Med mellanringarna, säg 32 mm, så blir ditt objektiv helt plötsligt 50-98 mm i stället för 18-55, vilket innebär att du både kommmer närmare objektet utan att flytta på dig, och dessutom förkortar närgränsen, som gör att du kan gå ÄNNU närmre :) Hänger du med?

Det tråkiga med mellanringar är att man får ett mindre bländartal och måste ha längre slutartid (eller högre ISO) för att bilderna inte ska bli suddiga. Egentligen är det inga problem i dagsljus men i sämre förhållanden kan det vara svårt för kameran att kompensera, så det kan vara bra att veta :) Rörigt med alla termer.. Lycka till! Fråga om det är något mer.

Kram!

2012-03-25 @ 10:41:52
URL: http://fiaelise.blogg.se/
Postat av: Linda

Ha ha, ja jag googlade efter att jag skrivit det där. Med facit i hand känns det som att jag borde kunnat lista ut att det var julrosor :) De är såååå fina! Älskar också magnolia, snart är det dags för dem att slå ut! Längtar :)

2012-03-28 @ 07:57:34
URL: http://www.lindaforsberg.se/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0